Имало едно време …
И друг път съм започвал така … А Volkswagen ID.Buzz определено разказва история. Като се замисля, писанията ми, свързани с впечатления от някой тестван от мен автомобил не са стандартните статии, а по-скоро разказ … кратка приказка може би … И така …
#BULLILOVEstories
Имало едно време един автомобил, който завладял света като буря. Едва ли има някой, който да не знае историята на прословутия Бийтъл, или както го знаем по нашите географски ширини – костенурката. Но колко от нас знаят за Samba bus? За Love Bulli? За Уудсток? Бусът е начин на живот, но може би именно там ФВ бусът се превръща в религия. Може би затова вече повече от 10 години ФВ бус клубовете от всички балкански страни се организират в едно запомнящо се ежегодно събитие. И не случайно един от първите Volkswagen ID.Buzz уважи събирането през 2022 г., цели 8 месеца преди премиерата му в България. Специално пропътува хиляди километри, за да вплете своята история с тази на неговите предшественици, подвизаващи се на Балканите. Събитието беше на остров Тасос, където го видяхме за пръв път, щракнахме и някои снимки.
Премиерата
Може би именно поради това, новата, наелектризираща история на Volkswagen ID.Buzz започна в България именно на 14 февруари – денят на любовта … И то не къде да е, а в най-новият Център за съвременни изкуства – Топлоцентралата – едно ново артсредище в сърцето на София.
Началото
Както обикновено пък, нашият тест започна от Порше София Изток, където бяха строени електромобили и хибриди от всякакъв размер и ранг.
И преди да се захванем с редовният триптих от градски, магистрални и планински пътища, решихме да подготвим Volkswagen ID.Buzz за предстоящите му фотосесии.
Градът
… ни предизвика с едно светско събитие от дипломатически характер, на което нямаше как да изберем по-интересна „каляска“. Сред лъскавите лимузини с дипломатически номера ID.Buzz изпъкна и определено привлече внимание. Разбира се, никой не наруши протокола, но въпреки това беше удостояван със заинтригувани погледи и трудно прикрити усмивки. И няма как – в тъмнината Volkswagen ID.Buzz е просто шеметно завладяващ.
Познатата маневреност на ID семейството е налице. Естествено, Buzz е малко по голям от ID.4/5. И малко по-тежък. Което води до една от любимите му характеристики. Комфортът тук е на още по-добро ниво. Не случайно някои от присъствалите на теста оприличаваха окачването на въздушно. Прословутите Софийски павета се поглъщат напълно. А разходът, за едни бързи и неусетни 81 градски километра беше 19,8 кВтч/100 км.
Нашата история
Ние от своя страна се опитваме да пишем нашата лична история с един ФВ бус. Затова и ги срещнахме. Дядо и внуче. 3.2 VR6 4motion и електродвигател. Ин и ян!
Магистрала, разход и още нещо …
И тъй като бусовете, в случая пътническите се използват за превоз на пътници, решихме да извършим магистралния тест заедно с нашите приятели от ПФТА „Шевица“, които бяха поканени да бъдат специални гости на Фолклорния фестивал „Хайдушка софра“ в Хасково. По пътя срещнахме и друг представител на ФВ бус сектата.
Безспорно е, че сравнявайки разхода, победителят е ясен. Тръгнахме от София заредени на 100 %, зареден догоре беше и бензиновият Мултиван. С еднакво каране по магистралата, с максимално позволената скорост от 140 км в час, резервоарът на бензиновият хищник беше почти наполовина, а Volkswagen ID.Buzz пристигна в Хасково (233 км) на 23 % батерия или разход от около 24,8 кВтч/100 км. И докато ансамбълът се подготвяше за сцената, прескочихме до най-близката бързозарядна станция, където за около 40 минути заредихме батерията до 89 %. ID.Buzz зарежда максимално със 150 кВт. Разходът на 100 км в парично измерение: за ID.Buzz – 4,80 лева при зареждане от домашен контакт, 24 лева при зареждане на бързозарядна станция; за Multivan 3.2 VR6 4motion – 32,5 лева при бензин 95 и 39 лева при 100 октанов бензин. С други думи, ако спрете да заредите на някоя бързозарядна станция, кафетата, напитките и сандвичите за 4 човека може би ще струват повече от зареждането на ID.Buzz за следващите 100 километра.
Дядовата ръкавичка или колко багаж събира един бус
Интересни въпроси изникват винаги при ползването на бусовете, а именно колко пътници и багаж могат да съберат. Ето колко танцьори събира нашият Multivan:
А ето колко багаж може да събере ID.Buzz – носиите на цял един ансамъл (около 40 човека този път), а място има и още.
Интериор
Като стана въпрос за интериора, няколко думи и за него. Фолксваген определено заслужават похвала според мен. Качеството на материалите ми се струва една идея по-високо от това на ID.4/5. От гледна точка ергономия, новото място на разположение на лостчето за превключване на предавките (заедно с мигачите) ми се струва доста по-удобно и интуитивно. Като добавим и доста по-голямото вътрешно пространство, отново комфортът е на една идея по-високо ниво.
След края на прекрасния концерт си направихме няколко снимки и едно кратко видео за спомен:
Родопите
Тук, в края на деня, пътищата ни се разделиха – Т5 се насочи обратно към София, а ние решихме да разходим Volkswagen ID.Buzz още малко, още по-дълбоко в лоното на Родопите … Язовир Кърджали беше така гостоприемен да ни посрещне за вечерта.
И да ни поздрави на сутринта
Чистота и форми
Както традицията повелява, в началото на всеки ден от теста, автомобилът трябва да е измит и готов за предстоящите фотосесии. Не направихме изключение и с ID.Buzz. Измиване:
И подсушаване:
Родопски друми
За неделния ден от нашия тест бяхме решили да срещнем ID.Buzz с две от най-емблематичните и магични места в Родопите – Дяволският мост и Перперикон. И то не само заради контраста на антично и модерно, а заради любимите ни криволичещи пътища. Първата дестинация ни очарова със спокойствието и тишината, която обгръща пътя. Особено, когато по него минава безшумният ID.Buzz.
Перперикон от своя страна е особено магнетичен в края на деня – когато хората са малко, когато слънцето почти се скрива зад хоризонта и настъпва златният час за снимки.
Разходът отново
Резултатът от неделната ни разходка из лъкатушещите Родопски пътища беше повече от удовлетворяващ. Както като емоции, така и като разход:
Както е видно, дори Перперикон реши да ни изпрати с показания на термометъра 30 градуса, които разбира се се дължаха на дългото излагане на Volkswagen ID.Buzz на Родопското слънце. Реалната температура беше около 20 градуса.
Отправихме се към същата зарядна станция в Хасково (още 42 км), където направихме последното зареждане за уикенда – от 23 до 96 %.
Магистралата отново
Пътуването обратно до София по магистрала Тракия затвърди впечатленията ни. Движението по магистрала е още една от силните страни на ID.Buzz. Пътувайки обратно обсъждахме преживяното и в един момент си помислих, че се чувствам като удобно разположен на фотьойла в хола. Тихо, приятно, с лека музика. Асистентите се грижат за безпроблемното придвижване. Apple Car Play в комбинация с Waze предупреждава за опасности по пътя. Окачването поглъща почти безупречно неравностите дори на не дотам добрата настилка на някои места. В спускането след Вакарел, освен че ID.Buzz е стабилен в серията от бързи отворени завои, зарежда батерията и компенсира частично за изкачването посока София.
Заключението
Изцяло новият ID.Buzz очевидно залага на историята. Защото в много аспекти, от които най-вече като дизайн, пресъздава по един много сполучлив начин емблематичният си прародител. Запазил е неговото излъчване и харизма. А това се вижда дори при просто придвижване по улиците. Това е първият нов автомобил (изключваме хиперкар територията), с който ни спряха на няколко пъти, за да го снимат. Вдигаха палци, пращаха усмивки, искаха да го гледат и да се снимат с него. Особено впечатляващи са реакциите на децата около училищата.
Уникален, сладурски, чипоноско, прекрасен, страхотен, изваян … това са само част от определенията, които се сипеха по адрес на нашия приятел за уикенда. А той беше интересен и изпълнен с емоции, отдаден на любовта – към древното, към традициите, към българското, но и към новото, към модерното, към бъдещето. И не случайно – Volkswagen ID.Buzz е безспорен наследник на Love Bulli. Изключително красив и впечатляващ, роден у нас на 14 февруари …