Разликите между зимни и летни гуми
Предполагаме, че всеки е наясно с основните разлики между зимните и летни гуми. Основната разлика е в каучуковата смес, от която са изработени. При зимните гуми тази смес е по-мека и гъвкава, което им помага да запазват сцепление и при по-ниски температури. Обратно, при летните гуми е по-твърда, помагайки им да издържат на високите температури в летните жеги.
Съществени разлики има и при грайферите. Освен самата форма и профил на грайфера, зимните гуми са снабдени с малки ламели, които помагат значително при сцепление на сняг, студена и мокра настилка. Обратно, летните гуми са с гладка структура на профила и широки канали за отвеждане на вода, което им помага да запазят сцепление и при много високи температури на асфалта.
Основни недостатъци при ненавременна смяна
Ранната смяна на зимни с летни гуми води до сериозен риск от гледна точка на сигурността, особено при мокри условия – удължен спирачен път, загуба на сцепление в завой и поднасяне.
Късната смяна на зимните гуми с летни води до същите рискове, особено на сухи настилки. В допълнение, управлението на зимни гуми при висока температура, особено на дълъг път, води до прекомерно износване и загуба на качествата на протектора (нарушаване на целостта на протектора и на фините ламели).
Затова в преходните сезони винаги управлявайте с повишено внимание, особено ако сте със зимни гуми при температури над 12-13 градуса и с летни гуми при температури под 7 градуса, особено на мокри настилки в тъмната част на денонощието.
На въпроса – кога да сменим зимните с летни гуми?
Общоприето е, че решаваща е границата от 7 градуса. Смята се, че под тази температура оптималният избор са зимните гуми, а над тази температура – летните. Най-честата препоръка за България, която сме чували, е за зимни гуми от 1 ноември до 1 април и летни гуми от 1 април до 1 ноември. И все пак, особено по време на прехода от зимни към пролетни условия на шофиране, температурната амплитуда може да варира до над 15 градуса дори в рамките на един ден!
Ето нашите три основни правила в тази насока:
- Винаги следим дългосрочната прогноза за времето (минимум 10 дневна);
- Съобразяваме минималните и максимални дневни температури, както и вероятността за валежи;
- Вземаме под внимание какъв е стандартния ни дневен пробег, по кое време на деня и в какви условия управляваме.
Примери:
10-дневна прогноза за София:
Виждаме, че минималните температури са около и под нулата за целия период, максималните около 10 градуса. За седем от десет дни има вероятност от валежи, за 10 март дори от мокър сняг. Всяка сутрин рано водим с кола децата на училище, вечер на извънкласни занимания. Рядко караме през топлата част на деня. Изводът е повече от ясен – рано ни е за смяна на зимни с летни гуми.
Ето прогнозата за Сандански за същия период:
Минимални температури над нулата, максимални около и над 13 градуса. Слаба вероятност за кратки валежи в два от десет дни. Всеки ден пътуваме до Петрич около 10 часа и се връщаме към 16 часа обратно. Ясно е, че е добре да предвидим смяна на зимните с летни гуми в най-скоро време.
За по-любопитните
Ето и малко по-подробно обяснение защо и как ние се придържаме към посочените по-горе правила.